Waarvoor kan je bij mij terecht?

Jullie kunnen bij mij terecht voor familiale bemiddeling en ook voor bemiddeling bij levenseinde.

Familiale bemiddeling

Een echtscheiding in onderlinge toestemming (EOT), de beëindiging van een wettelijke samenwoning of een feitelijke samenwoning, brengt heel wat zaken met zich mee waarover de ex-partners afspraken moeten maken: Wat gebeurt er met de gezinswoning? Wat met de inboedel ? Hoe worden gemeenschappelijke gelden of schulden verdeeld? Wie draagt het ouderlijk gezag over de kinderen? Welke verblijfsregeling wordt er ingevoerd voor de kinderen? Wat met de kosten van de kinderen? Ik als bemiddelaar ziet er op toe dat alle aspecten aan bod komen en de belangen van de ouders en de kinderen worden beschermd.

Wanneer er enige tijd geen contact is geweest tussen een kind en een ouder is het belangrijk dat dit contactherstel gecontroleerd en gefaseerd wordt opgebouwd waarbij rekening wordt gehouden met de belangen, wensen en angsten van alle betrokkenen. Ik ben opgeleid om gesprekken over het contactherstel te begeleiden.

Er ontstaat een nieuw samengesteld gezin waarbinnen op maat gemaakte afspraken nodig zijn en een aantal zaken dienen te worden geregeld.

Ook het contact tussen kinderen en grootouders en/of andere familieleden, zowel de opstart van contact als wijzigingen in een bestaande regeling, kunnen onder begeleiding van mijzelf worden besproken.

Wanneer de omstandigheden of wensen van ouders of kinderen wijzigen, kan een aanpassing van de bestaande regeling voor de kinderen zich opdringen. Hiervoor kan je steeds (terug-)gaan naar een bemiddelaar.

Geschillen tussen verhuurder en huurder of tussen medehuurders onderling en dit zowel bij woninghuur, gemene huur (vb. huur van een studentenkamer of een garage, …) als handelshuur, gaande van een afrekening van verbruik, herstel van gebreken aan de woning tot de beëindiging van de huurovereenkomst komen eveneens voor bemiddeling in aanmerking.

Overlast of burenhinder leiden vaak tot grote frustraties waarbij de discussie vaak snel escaleert. Ik kan met alle betrokken rond de tafel gaan zitten en hen helpen om samen naar een oplossing te zoeken, zodat de rust kan terugkeren.

Contact db Bemiddeling
Contact db Bemiddeling

Bemiddeling bij levenseinde

Omgaan met sterven en met de dood, hoe doe je dat? Je neemt afscheid van je omgeving en van jezelf. Angst, onzekerheid, kwaadheid, kunnen je in conflict brengen met jezelf of je naasten.

Onenigheid kan gaan over een keuze over het levenseinde. Maar ook bezorgdheden die in de loop van het leven zijn opgebouwd, kunnen bij een naderend levenseinde plots een scherp en dwingend karakter krijgen.

​Voorbeelden van conflicten die in de laatste levensfase voorkomen zijn onenigheden over de erfenis, de organisatie van de zorg, een medische keuze zoals euthanasie of palliatieve sedatie, aanslepende ruzie die nooit werd uitgeklaard, organisatie van de uitvaart,…

Al deze conflicten tussen familie, de patiënt en zorgverleners, zorgen voor spanningen die het vreedzaam afscheid nemen bezwaren.

Bij successieplanning (tijdens het leven) of de verdeling van een nalatenschap (na overlijden) komen vaak grote vragen aan bod: Hoe betrek je erfgenamen bij de verdeling van de gelden en goederen de je hen wil nalaten? Op welke manier kan je een  kind met meer noden bijkomende middelen nalaten? Is er een mogelijkheid om een nieuwe partner in de woning te laten blijven wonen? Erfgenamen geraken het niet eens over wat er met bepaalde goederen moet gebeuren. Tijdens een bemiddeling kan er gekeken worden of er een akkoord kan worden bereikt.

De zorg voor ouders brengt vaak belangrijke beslissingen met zich mee: Blijft de ouder thuis wonen of gaat hij of zij naar een zorgcentrum? Wie neemt de zorg voor de ouder op zich of welke instantie wordt aangesproken om voor de zorg in te staan? Wie volgt de administratie en de financiën van de ouder op? Over al deze zaken kan er worden bemiddeld.

Consultancy

Doorheen de jaren heb ik heel wat expertise opgebouwd. Indien gewenst kan ik als consultant opstarten in uw organisatie/bedrijf. De inhoud van deze consultancy opdracht bepalen we samen om zo maximaal aan te sluiten op de vraag/nood die u heeft. Ik tracht steeds te werken met concrete voorbeelden zodat dit praktisch toepasbaar is voor de eigen organisatie. Daarnaast werk ik werkingsprocessen uit ism met de organisatie om de werking te optimaliseren. Ik begeleid interne transitietrajecten, werk de optimale processen uit en implementeer deze in de organisatie, dit met oog voor de bestaande werking, de medewerkers en de verwachtingen van de organisatie zelf. Juist omdat de consultant niet tot de organisatie behoort, kijk ik met een open blik naar de dagelijkse realiteit. Betrokkenen communiceren vaak gemakkelijker met iemand die iets verder weg staat. Dit levert waardevolle informatie op en leidt vaak tot  langetermijnoplossingen

Contact db Bemiddeling
Contact db Bemiddeling

Spreken met kinderen

Bij het communiceren met kinderen wordt geprobeerd te achterhalen welke ondersteuning zij nodig hebben tijdens de scheiding. Door middel van spelmateriaal en boeken wordt inzicht verkregen in hoe zij de scheiding beleven en waar zij mee worstelen.

Kinderen delen vaak zaken met vreemden die ze niet met hun ouders bespreken, omdat ze hun ouders niet willen kwetsen.

Het is van groot belang om kinderen te benadrukken dat het acceptabel is om van beide ouders te houden en dat beide ouders nog steeds van hen houden.

Scheiden heeft altijd gevolgen, zelfs als kinderen deze niet altijd tonen. Ze zijn zich bewust van de veranderingen, dus het is cruciaal om met hen hierover te praten en hen een uitleg te geven. De bemiddelaar kan ondersteunen bij deze mededeling van de scheiding. Het is raadzaam hier niet te lang mee te wachten, aangezien kinderen vaak denken dat de scheiding hun schuld is.

Kinderen vertonen vaak ander gedrag na de scheiding. Het is essentieel om kinderen de tijd te geven om te wennen aan het leven in twee huizen, aangezien dit een aanzienlijke aanpassing is.

Kinderen waarderen het als er naar hen geluisterd wordt. Het uiten van hun gevoelens draagt bij aan het verwerkingsproces.

De informatie die uit gesprekken met kinderen voortkomt, wordt met de ouders besproken. Het is echter aan de ouders om te bepalen hoe ze met deze informatie omgaan.

Bemiddeling in de jeugdhulp

Soms loopt de hulpverlening vast. Een jongere, zijn ouders en de hulpverleners raken het niet eens over wat er moet gebeuren.

Of er is een conflict tussen een jongere en zijn ouders, waar geen gesprek meer mogelijk is. Of een jongere dreigt uit een voorziening gezet te worden, of wil er zelf niet langer blijven. Het hulpverleningstraject kan zo in het gedrang komen. In dergelijke situaties moet naar een oplossing worden gezocht, zodat de zaken niet erger worden dan ze al zijn. Dat kan in de vorm van bemiddeling.

Om breuken in de hulpverlening te vermijden, kunnen zowel jongeren en ouders als hulpverleners een beroep doen op mij, als onafhankelijk bemiddelaar. Samen met de betrokkenen ontknoopt hij het conflict, zodat de hulpverlening terug op gang kan komen.

Bemiddeling gebeurt op vrijwillige en vertrouwelijke basis en is gratis. Dit aanvragen kan via: 02 243 52 03 of act.westvlaanderen@opgroeien.be

Contact db Bemiddeling
Contact db Bemiddeling

Cliëntoverleg in de jeugdhulp

De problemen van jongeren zijn soms complex. Het gaat niet alleen over opgroeien, maar ook over wonen, inkomen, school, pedagogische zorg, psychologische bijstand … Soms zijn meerdere hulpverleners betrokken in één traject en raakt het overzicht zoek. Of weet men niet goed meer wie wat precies doet. Of is er afstemming nodig of geraakt het hulpverleningstraject niet opgestart. Of moet er een perspectief worden uitgewerkt voor hulpverlening na 18 jaar …

In die situaties is cliëntoverleg een mogelijkheid. Dat brengt de betrokkenen (de jongere, zijn ouders en eventueel andere belangrijke mensen uit zijn omgeving) samen rond de tafel met de hulpverleners. Bedoeling is om concrete afspraken te maken over wie wat zal doen in de hulpverlening, zodat het geheel duidelijker wordt en meer is afgestemd. Dit aanbod is er voor kinderen, jongeren en ouders in de jeugdhulp. Voor jongvolwassenen tot 25 jaar.

Cliëntoverleg kan zelf online worden aangevraagd via het aanvraagformulier door een jongere of ouder, vertrouwenspersoon of steunfiguur.

Ik als externe voorzitter neemt daarop contact met de aanvrager, om te weten wie best op het overleg aanwezig is. Ik organiseer het overleg, zoek een gepast moment en nodig de mensen uit. Samen wordt een werkplan opgesteld met duidelijke afspraken. Iedereen rond de tafel krijgt dat werkplan en belooft dit uit te voeren. Er wordt een hulpverlener gekozen die dat ook mee in de gaten houdt. Een opvolgoverleg is altijd mogelijk. Zo kan het werkplan worden geëvalueerd en aangepast indien nodig.

Andere vragen

Indien je een conflict hebt over een andere materie, contacteer me dan via de contactpagina om na te gaan of hierin door mij kan bemiddeld worden.

Contact db Bemiddeling